Výsledky projektu
KRÁTKÉ SHRNUTÍ
Cíl projektu:
Projekt AKTIVIZACE ARTAK se zaměřil na zvýšení soběstačnosti, zlepšení kvality života a snížení sociální izolace seniorů a osob se zdravotním postižením (OZP) prostřednictvím inovativních telerehabilitačních služeb. Tyto služby pomáhají nejen cílovým skupinám zlepšit jejich fyzický i psychický stav, ale také poskytovatelům sociálních služeb ulehčují zátěž při péči o tyto klienty.
Klíčové aktivity:
Projekt ARTAK byl realizován v několika fázích-aktivitách:
Analýza potřeb cílových skupin (CS): V úvodní fázi projektu tým expertů provedl hloubkovou analýzu potřeb seniorů a OZP. Prostřednictvím rozhovorů a fokusních skupin získal tým komplexní pohled na problémy, kterým tyto skupiny čelí, zejména v oblasti pohybové soběstačnosti, přístupu k sociálním službám a využívání technologií pro rehabilitaci na dálku.
Fokusní skupiny a společná setkání: Jedním z klíčových prvků projektu byla participace samotných cílových skupin. Na sérii setkání s odborníky měli účastníci příležitost sdílet své zkušenosti, obavy i potřeby v rámci návrhu telerehabilitačních služeb. Tato setkání byla velmi přínosná, neboť umožnila týmu přizpůsobit řešení tak, aby co nejlépe odpovídalo specifickým potřebám klientů. Společná diskuze a ukázky technologických možností vedly k otevřenému dialogu, který významně ovlivnil konečný návrh řešení.
Vývoj funkčního řešení: Na základě zpětné vazby od účastníků fokusních skupin tým expertů vyvinul přizpůsobené telerehabilitační programy. Ty zahrnovaly sociálně aktivizační sezení, kognitivně-herní terapie a další aktivity zajišťující nejen zlepšení funkčních schopností klientů, ale i podporu jejich psychického zdraví a sociální interakce. Řešení bylo průběžně upravováno na základě individuálních potřeb a schopností klientů.
Pilotní fáze a edukace: Vybraní klienti i pracovníci sociálních služeb prošli pilotní edukací zaměřenou na využívání telerehabilitačních nástrojů a hodnocení funkční a kognitivní kapacity klientů. Na základě jejich zkušeností a zpětné vazby došlo k dalšímu doladění služeb tak, aby poskytovaly co největší přínos.
Hlavní výzvy a řešení:
Technické a kognitivní bariéry:
Někteří klienti zpočátku měli problémy s používáním technologií, které byly překonány postupným a přizpůsobeným tréninkem. Řešení zahrnovalo také individuální přístup k rehabilitaci na základě fyzických a kognitivních schopností účastníků.
Výzvou bylo i řešení zajištění kontinuity služby během dovolených, nemocí s ohledem na menší počet personálu a zajištění péče o klienty. Specifickou výzvou byla změna potřeby designu služby na základě změny potřeb klientů CS (zrychlený proces stárnutí, zhoršování kognitivních funkcí, zhoršení sluchy, zraku, potřeba navýšení náročnosti služby u dobře adaptované populace).
Skeptický přístup pracovníků sociálních služeb:
Někteří pracovníci sociálních služeb zaujímali zpočátku rezervovaný postoj k novým technologiím. Díky účasti na společných setkáních a demonstracím výhod telerehabilitace však změnili svůj přístup a projekt začali aktivně podporovat, hlavně po zapracování do projektu. Velký význam hrálo také pravidelné zpětné hodnocení klientů a dopadů služby na klienty, díky kterému pracovníci mohli být seznámeni s pozitivními dopady našeho řešení.
Financování:
Udržitelnost projektu bude pravděpodobně podpořena kombinací soukromých zdrojů klientů a z vedlejších zdrojů poskytovatelů sociálních služeb.
Dopady projektu:
Implementace telerehabilitačních služeb měla prokazatelné – měřitelné dopady jak na fyzické, tak psychické zdraví klientů. Pravidelná aktivizace a sociální interakce zlepšily mobilitu, náladu klientů, samostatnost a celkovou kvalitu života seniorů a OZP. Projekt rovněž přinesl úlevu pro pracovníky sociálních služeb, kteří zaznamenali snížení pracovní zátěže díky efektivnější péči a lepší soběstačnosti klientů.
Díky aktivní spolupráci s cílovými skupinami a jejich zapojení do vývoje řešení projekt ARTAK přinesl inovativní, udržitelné a přizpůsobené služby, které výrazně zlepšily životní podmínky zapojených klientů. Projekt se díky prezentaci výsledků rozšířil i do dalších zařízení, kde probíhá administrace aktivizací a hodnocení dopadu na CS a personál zařízení.
I po ukončení projektu pokračujeme dále v původním zařízení, kde je zájem pokračovat a finančně přímo participovat na zajištění telerehabilitační služby.